Subsidie van €7.500.000 voor een hamburger, €250.000 voor een espresso….

…….Hakken van wel 1 meter hoog en 3,5x de aarde.

Ik ben in het CUBE DESIGN MUSEUM! 

In mijn vorige post lazen jullie over Marijn van Kreij  die zich bij het maken van zijn tekeningen laat inspireren door werken van Picasso. Het atelier als de veilige creatieve broedplek van de kunstenaar. Door het raam kijkend naar de formele buitenwereld. Deze keer iets heel anders kunstzinnig. Geen specifieke kunstenaar en zijn werk, maar wel een bezoek aan een designcentrum in de regio waar ‘design en ontwerp in relatie tot de mens’ centraal staan.

Deze keer bezoek ik Cube Design Museum ( CDM) in Kerkrade, netjes op tijd, voor mijn afspraak voor een interview/gesprek met de programma directeur van het Design Centrum zelf, Gene Bertrand.

Eerst wil ik graag weten waar CDM voor staat.

‘Dit is een centrum, een designcentrum. Design en haar relatie met de mens staat centraal. Dus wat is design, wat voor impact heeft design op mensen en omgekeerd. Hier zijn 3 instellingen gevestigd, te weten Cube Design Museum, Continium Discovery Center en Columbus Earth Center. Elk met haar eigen specifieke relatie met design en de mens. Daarnaast de Design Labs (vrij toegankelijk) waar studenten Design aan het werk zijn.’
‘Momenteel zijn er drie tijdelijke expo’s, vervolgt Gene Bertrand zijn intro. Allemaal binnen dat kader van CDM, te weten Passione Italiana, Heaven or Hell en Limburg 2038. Dit zijn zomertentoonstellingen die zijn inhoudelijk wat luchtiger. Ook de toeristen komen tijdens de vakantie hiernaartoe en dan moet een expo ook vooral onderhoudend zijn, wat niet wil zeggen dat je dan niets leert natuurlijk. De thema’s zijn ook niet zo zwaar zijn als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld de expositie ‘Meet the Future’ (2016-2017, over kunstmatig vlees).’


Behoeften….doen

‘De thema’s van de verschillende expo’s passen uiteraard wel binnen het kader van Cube. En dat is een heel belangrijk centraal uitgangspunt.’ Gene legt uit; ‘Cube staat voor ‘Design For Human Needs’. De thema’s hebben relevantie voor mensen. Dat betekent vaker dat wij niet snel design laten zien puur voor het ontwerp op zich, maar juist design met een relevantie voor mensen. Als uitgangspunt hanteren wij vaak de Piramide van Maslow (behoeften piramide uit de Sociologie, zie ook https://www.managementgoeroes.nl/management-modellen/piramide-van-maslow/). Afhankelijk van de ontwikkeling van de maatschappij is invulling van bepaalde behoeften meer dan wel minder belangrijk. In de tentoonstelling over sanitair ‘Everything you always wanted to know about toilets (but were afraid to ask)’ waarbij wereldwijd gekeken is naar sanitaire situaties, zag je ook dat vaak in basisbehoeften nog niet eens voorzien is. Daar hebben mensen dus heel andere behoeften.’

Time to Choose

‘Ook gaan we hier met het publiek in gesprek in dialoog, bijvoorbeeld tijdens de expo ‘Meet the Future’ (over laboratorium gekweekt vlees). Hoogleraar Mark Post (Universiteit Maastricht) heeft in 2013 de eerste kweekhamburger gepresenteerd, in Londen, met behulp van geld van Google. Hij kreeg 7.5 miljoen om dat tot een commercieel product te maken. Een vraag kan zijn: wil jij dat, wil ik dat, willen wij dat?! Uiteindelijk beslis je zelf wat je wilt. Hier in Kerkrade willen wij de bezoekers wel bewust maken van die keuzes. Feit is dat als de mens zo doorgaat, wij over 30 jaar 3.5x de aarde nodig hebben. Op enig moment of zelfs nu zal het individu toch over alternatieven na moeten gaan denken. Kweekvlees is een van die alternatieven. Ben jij bereid minder vlees te eten of insecten te eten zoals 80% van de wereldbevolking al doet? Of bijvoorbeeld helemaal geen vlees eten..’, aldus een gepassioneerd pratende Gene.

Jouw mening, toekomstmuziek?

‘Interessant vind ik ook dat de feedback van bezoekers tijdens expo Limburg 2038, voor een periode van 20 jaar bewaard wordt. De aanleiding van de tentoonstelling was namelijk dat zij alweer 20 jaar bestaan. Wellicht komt er over 20 jaar dan weer een soortgelijke tentoonstelling. En welke rol speelt design dan op dat moment, gerelateerd aan de visie en verwachtingen en ideeën van de bezoekers. Gaaf dat zij zo expliciet bezig zijn met de meningen van bezoekers rondom thema’s, die die hele mensheid aangaan. Vind dat heel relaxed en eerlijk gezegd ook dringend nodig. Het is mij duidelijk dat die interactie hier zo belangrijk is en dat ze er ook echt belangrijke dingen mee doen! Volgens Gene, ‘vallen wereldwijd grote groepen mensen buiten de boot. Zij hebben geen kans te delen aan en mee te komen bij wetenschappelijke of technologische ontwikkelingen. Vervolgens sluiten zij zich daarvoor af en zetten de hakken in het zand.’

Over dialoog, 60%, boeken, feiten en vragen  

‘Kijk, die omgeving waarbinnen die dialoog plaatsvindt, die bieden zij hier wel, dat geloof ik wel en vind dat ook helemaal goed. Als bezoeker zie ik dat zij instrumenten, tools, inzetten die ons helpen bij zelfreflectie en afwegingen maken. Dat dat hier niet op basis van krantenkoppen en oneliners gebeurt, is helemaal te waarderen. Het echte verhaal gaat wel vaak verder dan’, zo beaamt Gene.

Binnen Cube gebeurt dat op het gebied van design en innovatie, bij Continium met wetenschap en techniek als uitgangspunt. Bij Columbus wordt dat toekomstig nog verder uitgebouwd op het gebied van duurzaamheid en onze aarde. In alles zie ik hier dat je getriggerd wordt om je eigen mening te vormen en jezelf vragen te stellen. Die dialoog voert dit museum met jou, hier. Dat geeft voor mij al aan dat men hier niet zwart-wit denkt maar ook grijs en in heel veel andere kleuren.’

‘Tijdens de tentoonstelling ‘Meet the Future’ (kweekvlees) bijvoorbeeld, hadden we in het midden ook een omgeving waar we met de bezoeker in gesprek gingen of bezoekers met elkaar. De bezoekers lieten ook reacties achter in de aanwezige gastenboeken omdat wij hen uitgenodigd hebben hun mening te geven. Uiteindelijk waren dat 3 dikke boeken! In dit geval blijkt dat 60% van de bezoekers niet negatief tegenover deze ontwikkeling van het kweken van vlees voor menselijke consumptie staan. Vlees in lab is geweekt op basis van dierlijke stamcellen en is ontzettend zuiver, dat kan je van de huidige bio-industrie niet altijd zeggen. Zeker als je het nieuws hierover mag geloven. Op basis van feiten informeren, gesprekken aangaan en bezoekers bewust maken van het maken van eigen keuzen. Of je voor of tegen bent maakt niet uit’, aldus de programmadirecteur.

FOTO © Ruud Balk

‘Dat is ook meteen de reden waarom dat hier juist op die manier gebeurt!’ En Gene benadrukt nogmaals: ‘Wij vinden dat een tentoonstelling ook vragen moet stellen en niet alleen de vragen van het publiek moet beantwoorden. Ik vind het altijd fijn als mensen naar buiten gaan met nieuwe vragen en gemotiveerd worden ook antwoorden te vinden op die vragen. Het is vooral van belang dat wij dat dan ook aan bod laten komen in de expo’s.’

Tot zover deel 1 van het kennismakingsgesprek. Ben je benieuwd naar deel 2 dan hier alvast een uitsnede van komende post…

‘…zeer onder de indruk van de reacties van bezoekers bij de expo Limburg 2038. Mensen worden uitgenodigd hun visie op de toekomst van Limburg te verwoorden op kaartjes. Die worden dan aan een soort van muurdelen opgehangen. Komt indrukwekkend over en heel stoer dat zowel opa van 77 als Heather van 19 en veel van hun leeftijdgenoten reacties achterlaten. Reacties die duiden op interesse, betrokkenheid en daadkracht. Super! dat de jonge generatie…’

De rest lees je binnenkort hier op www.larshautmans.nl

Tot snel!

Kunstzinnige groet,

 

Lars